Verbeter je website aan de hand van vijf tips
ls je jouw online aanwezigheid wilt vergroten, is het slim te starten met het aanpakken van je website. Een website is een online visitekaartje, dus zorg ervoor dat je hiermee de goede indruk achterlaat bij bezoekers. Een aantal tips over hoe je je website kunt verbeteren, lees je in dit artikel.
Tip 1: Zorg voor een rustige en overzichtelijke website
Op de homepage van je website moet voor bezoekers direct duidelijk worden met wat voor bedrijf men te maken heeft, wat voor diensten/producten je aanbiedt en hoe geïnteresseerden je kunnen bereiken.
Zorg voor een overzichtelijk menu, waarin de belangrijkste zaken getoond worden. Laat niet meer dan zeven onderwerpen zien in het menu. Doe je dit wel, dan wordt het te uitgebreid, wat de gebruiksvriendelijk verlaagt.
Zorg er bovendien voor dat je bezoekers niet te veel moeten klikken om bij de juiste pagina te komen. Maak liever een platte website.
Verdwalen op een website is een grote bron van irritatie bij webbezoekers. Zorg daarom voor een goede navigatie. Als bezoekers doorklikken naar dieper iggende pagina’s, is het belangrijk dat je laat zien waar de bezoeker zich bevindt en hoe de bezoeker terugkomt naar eerder bezochte pagina’s. Toon ook op iedere pagina een link naar de homepage.

Een beeldscherm wordt op een andere manier gelezen dan papier. Bij het schrijven van webteksten moet je er rekening mee houden dat bezoekers de tekst scannen om te vinden waar hij/zij naar op zoek is. Je maakt het scannen van teksten voor je bezoekers gemakkelijker door gebruik te maken van korte alinea’s, korte zinnen, bulletpoints, pictogrammen en beeld.
Je website kan nog zo overzichtelijk zijn, sommige mensen zijn gewoon niet zo handig met navigeren. Anderen hebben haast en/of hebben geen zin om te zoeken. Het is daarom handig om in je website gebruik te maken van een zoekfunctie. Let er op dat deze zoekfunctie goed werkt. Stel dat je bezoeker zoekt op ‘prijs consult X’ en komt op een pagina over de geschiedenis van je bedrijf, dan kan dit zorgen voor irritatie.

Tip 2: Zorg dat je website ook mobiel toegankelijk (responsive) is
Tegenwoordig worden websites vaak bezocht vanaf een smartphone of tablet. Test gratis uit of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten. Is dit niet het geval, dan haken bezoekers af. Daarnaast is dit een belangrijke factor voor de vindbaarheid van je website in Google.
Tip 3: Denk naast aan je bezoekers ook aan zoekmachines
Eigenlijk denk je door rekening te houden met zoekmachines indirect aan je bezoekers. Veel bezoekers komen namelijk op je website terecht door gebruik te maken van zoekmachines. Houd je hier geen rekening mee, dan loop je onnodig bezoekers mis en dat is natuurlijk zonde.
Een eerste stap om jouw website zoekmachine vriendelijk te maken, is het bedenken van enkele zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Verkoop je bijvoorbeeld elektrische fietsen, maak dan in je koppen, tussenkoppen en tekst van deze woorden. Doe je dit consequent dan de kans groter dat er bezoekers op je website komen via zoekmachines zoals Google.
Je kunt nog veel meer doen om je website beter vindbaar te maken: ‘on page SEO’ (werken aan onderdelen van de website zelf) en ‘Off page SEO’ (via sociale media en links naar je website). Hier zullen we een andere keer een blog aan wijden. Ben je nieuwsgierig? Je kunt er alvast meer over lezen.
Tip 4: Analyseer je webverkeer
Wist je dat je zelf kunt analyseren waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op je website doen? Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics, de gratis webtool van Google. Door de inzet hiervan kun je te weten komen hoe je meer bezoekers naar je website kunt krijgen. En als ze eenmaal op je website zijn, hoe je meer resultaat uit je bezoekers kunt halen. Wil je weten hoe je Google Analytics succesvol in kunt richten, lees dan de blog “Hoe helpt Google Analytics bij het maken van marketingkeuzes”.
Tip 5: Test je website regelmatig
Als je alle bovenstaande tips ter harte neemt, zul je merken dat de gebruiksvriendelijkheid van je website er zeker op vooruit gaat. Dit kan resulteren in een stijging van het aantal bezoekers, de tijd dat een bezoeker op je website is en zelfs van je conversie. Let op: een website is nooit af. Er is altijd ruimte voor verbetering. Test je website daarom regelmatig, maar vraag ook eens bestaande klanten ook om je website door te lopen en feedback te geven. Deze feedback kun je weer meenemen in het verbeteren van je website.